I gør det sværere for jer selv

Jeg beskriver 8 vækstbarrierer på mit website, som mindre virksomheder skal tackle, for at opnå radikal vækst. Men vrider du armen om på mig og presser mig til kun at vælge én barriere, så er resultatet lige her.

Din største udfordring er, at du ikke kan give et ”to-the-point” svar på spørgsmålene: ”Hvorfor skal jeg vælge din virksomhed” og ”Hvad kan I, som konkurrenterne ikke kan?

Nu sidder du sandsynligvis og tænker, ”det passer ikke på os”. Men tro mig. Jeg har været gennem hundredvis af virksomheder – både i min tid som stifter & direktør for Danmarks største marketing/webbureau (med kongerigets førende virksomheder) og nu som rådgiver af små vækstvirksomheder – og det er uhyggeligt sjældent, at svarene på spørgsmålene er andet end klicheer og ligegyldigt ævl.

God service. Leverer til tiden. Fantastisk kvalitet. Kæmpe indlevelse. Konkurrencedygtige priser. Personlig betjening. Stort udvalg. Førende på området. Agil og fleksibel arbejdsproces. Omfattende erfaring. Fortsæt-venligst-selv-listen.

Overdrivelse fremmer forståelsen. Pointen er, at det er selvfølgeligheder, der kommer ud af munden. Eller endnu værre; ligegyldigheder (set med din kundes briller).

Med mindre du arbejder under monopollignende tilstande, er du nødt til at være knivskarp. Din potentielle kunde står med masser af alternativer til dig, og er de bare en smule skarpere, gør I det sværere for jer selv!

HVAD SKAL DU GØRE?

Wow, det er et omfattende område at tage fat på – og som nævnt indledningsvist et af de vigtigste. Start med at besvare disse tre spørgsmål, de vil føre dig på vej:

  • Hvem er jeres kernemålgruppe?

  • Hvilken værdi kan du tilføre dem, hvorfor kan de ikke undvære jeres produkter/ydelser?

  • Hvordan differentierer I dig fra konkurrenterne?

I processen er du nødt til at skære fra. For lige nu betjener du med stor sandsynlighed rigtigt mange målgrupper/segmenter med alt for mange forskellige ydelser/produkter.

Og husk så slutteligt, at det hele skal pakkes sexet ind (læs: en knivskarp kommunikation og professionel markedsføring). Læs mere om denne udfordring under vækstbarriere #4.

Næste
Næste

Pas på jeres selvfedme