Vækstbarriere #8

“Vi har ikke råd”

 

 

Virksomheden lader sig begrænse af sin egen økonomi. Det sætter en laveste fællesnævner over samtlige tanker og tiltag: “hvad kan lade sig gøre” eller “hvad har vi råd til”. Du er nødt til at vende din tankegang om. Prøv at spørge: Hvad skal der til? For virksomheden har ikke råd til at tænke småt, hvis den skal være stor!

 

Her er en god nyhed

 

Har du styr på vækstbarriere 1 - 7, så vælter pengene ind i din virksomhed. Længere er den reelt ikke. Så vil du have ”råd til at tænke stort”, skal du faktisk spole tilbage og få styr på dit mindset, virksomhedens fokus, salgsprocessen, branding, ledelse, organisationen (kompetencer) og en fast plan for at nå et (stort) mål. Hvad det betyder for økonomien giver jeg eksempler på nedenfor.

 
 
 
  • Hvis din virksomhed skal være stor, må du tænke stort. “Det har vi ikke råd til”, svarer mange. Bullshit, siger jeg. Det er dyrt at tænke småt. Du vinder fx ikke Tour de France på en traditionel herrecykel. Men den koster stadig penge at købe, reparere og ikke mindst blod, sved og tårer at cykle på. Og værst af alt: Du når ikke i mål. Altså, penge ud ad vinduet. Antallet af fejlslagne investeringer, kostbare omveje, fatale projekter, fejlansættelser med mere er utroligt stort i små virksomheder. Jeg har selv prøvet det - og møder det hver gang jeg starter samarbejde med en ny virksomhed.

  • I dag er din virksomhed sandsynligvis én ud af ekstremt mange virksomheder, der mere eller mindre tilbyder det samme. I hvert fald set med kundens øjne. Det koster derfor uforholdsmæssigt mange ressourcer at få en ny kunde. Find i stedet ind til kernen af det, som I er bedst til og tilstræb at blive ”verdens bedste” til denne ene ting. Så minimerer du konkurrencen. Og dermed salgsomkostningerne. Og kan tilmed tage mere for din ydelse.

  • I direkte forlængelse af øget fokus skal alle aspekter af salget optimeres for at få omkostningen per ny kunde ned – og performance (antal nye kunder samt værdien af den enkelte kunde) op. Med øget fokus på ét forretningskoncept kommer også optimering af kundesegmenter. Du kan samtidig sige farvel til tabsgivende kunder.

  • Hvis du ikke udstråler ’million dollar quality’, troværdighed og attitude, så er du bagud på point. Professionelle konkurrenter er kun et klik væk, så det er et ufatteligt dyrt sted at spare penge. Der skal investeres i branding og marketing. Hele vejen rundt. Fra website (som typisk er det første, dine kunder møder) til sociale medier, salgspitch, salgsmateriale og så videre. Og nej, du skal ikke selv rode med det. Få hjælp af eksperter!

  • Du tror måske, at du sparer penge, når du løser alverdens opgaver selv? Men nej. Du skal til at uddelegere og udnytte potentialet hos alle dine ansatte (og opleve dem vokse med øget ansvar). Og/eller lægge opgaver ud i byen eller ansætte nye kompetencer. Og så skal du udelukkende fokusere på de opgaver, hvor du tilfører reel værdi til virksomheden.

  • Du har helt sikkert lavet fejlansættelser. De koster halve og hele millioner kroner og sætter virksomheden tilbage. Du har også prøvet at sætte en ansat til at løse en opgave, han/hun ikke havde de rette kompetencer til. Ups, begge dele er ufatteligt dyre. Faktisk dyrere end at have ansat en person til dobbelt månedshyre men med tredobbelt output til følge. Tænk stort. Hvor skal din virksomhed være om 3 år? Hvordan ser din organisation (kompetencer) så ud om 3 år? Start med at rekruttere efter dette mål. Nu!

  • De færreste indser, hvor dyrt det er, ikke at have et konkret og krystalklart mål for virksomheden. Men sandheden er, at uden et sådant, foretager du en række valg (og mangel på fravalg), der koster virksomheden. Indrømmet, det er svært at få øje på. Men omvendt: Hvis du har sat fokus (se ovenfor) og mål på agendaen, så har du pludselig mulighed for at veje alle ideer og tiltag - og vurdere, om de giver ’return on investment’ i forhold til målet.

 
 

Skaf kapital til din vækstrejse

 

Ja, selvfølgelig kan du hente kapital ind i virksomheden via fusion, business angels, VC’s, , tilskudsordninger, etc. Men husk at succesraten for en sådan operation afhænger af, at du har styr på ’basic’ i din virksomhed. Altså også her retur til barriere 1-7.

 

Tjek vækstbarriere 1 til 7 lige her: