BYG EN RAKET

Har du spurgt dig selv: “Hvad skal der til for at din virksomhed er tre gange så stor om 3 år?”

VÆKSTRÅDGIVNING MED AMBITIØSE MÅL OG KONKRETE PLANER

HVOR AMBITIØSE ER I?

GÅR DET GODT (NOK)?

Det handler i bund og grund om at tænke stort. Og agere derefter. Men udfordringen er, at den daglige drift kræver al din attention og sigtet er typisk maksimalt indstillet på de næste 3-12 måneder.

I griber de muligheder der kommer og det går grundlæggende godt (overskud og muligvis også fin vækst og en flot firmabil).

Er du tilfreds med situationen, er der intet galt i det. Men i givet fald er der ingen grund til at læse videre.

TØR DU TÆNKE STORT?

Min vækstrådgivning handler om at forløse det fulde potentiale i virksomheden. Ryste posen. Se mulighederne. Ændre mindsettet. Væk med den klassiske tankegang “hvad kan lade sig gøre” og ind med “hvad skal der til” med udgangspunkt i et ambitiøst mål.

FLY ME TO THE MOON

HVAD SKAL DER TIL?

Fundamentet for øget vækst handler om at gøre virksomheden parat til at blive større. Før den er blevet det. Det handler om at optimere de aspekter, der er afgørende for, at din virksomhed kan øge både omsætning og bundlinje. Nogle ting er der allerede styr på. Andre kræver mere radikale justeringer. Men en vækstplan kommer rundt om det hele.

MINDSET

Udnytter du virksomhedens potentiale? Hvis det allerede går godt i virksomheden, så skal du trænes i at tænke stort. Det er dig (ledelsen), der fastlægger, hvor højt bommen skal sættes. Men det er også dig, der typisk er showstopper. Har du ambitioner om at gå fra lille til stor virksomhed?

Udnytter du dit eget potentiale? Bruger du din tid på de rigtige opgaver? Er du en flaskehals? Hvor ligger dine styrker? Kan du lide at lede? Er dit mindset indstillet på vækst og ledelse af en større virksomhed?

LEDER DU?

Er forretningskonceptet knivskarpt? Eller kan/vil I for meget? Kan I beskrive jeres kernemålgruppe? Hvilken værdi tilfører I jeres kunder? Præcist hvad kan I levere, som jeres konkurrenter ikke kan?

Hvad har I råd til? Glem venligst den tankegang og spørg dig selv: Hvad skal der til? Få styr på ovenstående punkter, så fundamentet for vækst er til stede. Dernæst kan vi tjekke, hvilken økonomi det kræver.

SEXAPPEAL

Kender potentielle kunder jer overhovedet? Hvor attraktivt fremstår I? Ligner I en lille virksomhed eller en markedsleder? Bliver I automatisk kontaktet, hvis en potentiel kunde er på udkig efter ny samarbejdspartner?

KONCEPT

ROADMAP

DRIFTEN

Hvordan ser nøgletal og udvikling ud? Er der aspekter af forretningsmodellen, der kan optimeres. Processer, prissætning, supply chain, salg/distribution, digitalisering/AI, produktudvikling, osv.?

Hvad skal der til, for at I bliver X gange større? Er der fastsat et ambitiøst mål? Er der defineret en plan for at nå derhen?

SÆT ET A-TEAM

Har du det rette team? Er det et A-team, parat til at tage virksomheden til ’next level’? På alle vitale poster? Er de selvkørende eller skal du indover? Er der klare ansvarsfordelinger? Hvordan ser de på ledelsen af virksomheden? Er der et uforløst potentiale i organisationen? Eller mangler der kompetencer?

ØKONOMI

SALG

Hvordan kan salget fordobles? Er der styr på alle elementer, beskrevet under salgsboost?

UDNYTTER DU VIRKSOMHEDENS POTENTIALE?

UDNYTTER DU DIT EGET?

Professionalisér din virksomhed og dig selv. Få hjælp af én der har taget turen selv.

"Steen skærer ind til benet og yder en skarp og professionel sparring. Jeg kan varmt anbefale Steen som sparringpartner. Han er dygtig, konkret, målrettet og ligefrem i sin tilgang til opgaven."

Claus Lykke Jensen, CEO MovieStarPlanet

Det endegyldige mål er øget vækst. Men vejen derhen - og de ‘bump’ vi skal have elimineret - er forskellig. Det afhænger helt af din situation.


BESLUTNINGSGRUNDLAG

Klare anbefalinger til valg/fravalg, som skal foretages, baseret på en grundig vurdering og research af virksomheden (se under proces)


VÆKSTPLAN

Prioriteret liste over de områder, der skal optimeres i virksomheden, for at etablere det rette fundament for (markant) øget vækst. For hvert område uddybes mine anbefalinger i en kortfattet plan. Er der fx behov for styrket salgsindsats udformes en plan for dette – og så fremdeles.


ROADMAP

Vi opsætter i fællesskab et ambitiøst mål og bryder vejen derhen ned i et ‘roadmap


Rådgivning om hvad du skal fokusere på - som leder - for at give dig selv og virksomheden mere medvind.


COACHING

INDSIGT

Du får indsigt i organisationen (nøglemedarbejdere) med mine uforbeholdne holdninger til, hvordan potentialet bedst forløses – og om der eventuelt mangler kompetencer for at løfte væksten.


QUICK WINS

Tiltag I hurtigt kan implementere, som vil optimere jeres virksomhed med det samme.


SUPPORT

HVAD FÅR DU UD AF DET?

Anvisning af værktøjer, metoder, viden, ressourcer/netværk, der kan bringe jer hurtigere frem mod målet.


Processen

Analyse & indsigt

01

Hver virksomhed er unik, derfor er processen også skræddersyet til den enkelte virksomhed. Jeg skal til bunds i virksomheden og forstå hvordan den er skruet sammen. Jeg har udviklet en "360 graders analyse", der kommer grundigt gennem samtlige 8 vækstbarrierer. Du får adgang til hele analysen og vi lægger indledningsvist en plan for, hvordan vi kommer gennem den, typisk over 2-3 halve (koncentrerede) dage fordelt ud over et par uger.

Møder, interviews, research

02

Møder, interviews, research. Processen med at komme gennem alle aspekter i virksomheden er et mix af fremsendelse/adgang til dokumenter og nøgletal, dialog om virksomhedens styrker/svagheder/udfordringer, gennemgang af cases/produkter, beskrivelse af salgsproces, marked, konkurrenter, 1:1 interviews med nøglemedarbejdere samt "hjemmearbejde" i form af min research og gennemgang af ovenstående.

Afrapportering & quick-wins

03

Mine foreløbige konklusioner og udkast til vækstplan (prioriterede områder, der skal styrkes) forelægges for ledelsen. Der er muligvis behov for uddybning eller yderligere research. Eventuelle lavthængende frugter er naturligvis med i planen.

Vækstplan

04

360° plan. Jeg er ikke tilhænger af lange, forkromede dokumenter (der plejer at ende i skuffen og dermed glemmes). I får et par slides med en prioriteret liste over de områder i virksomheden, der skal optimeres. Planen skal ses i tæt sammenhæng med workshop (pkt. 5), der sikrer ejerskab blandt nøglemedarbejdere.

Workshops & arbejdsmøder

05

Mine anbefalinger fremlægges og drøftes i en eller flere workshops med relevante medarbejdere. Denne form er helt bevidst: Det handler dels om at skabe ejerskab og 'drive' i organisationen, dels om give og drøfte mine konkrete eksempler på løsninger indenfor de områder, der skal optimeres. Sidstnævnte giver de bedste betingelser for den efterfølgende implementering.

Eksekvering - opfølgning

06

Afhængigt af, hvad vi har aftalt, jeg skal eksekvere, får jeg løst opgaverne. Endvidere sørger jeg for løbende opfølgning, så momentum fastholdes.

Har du behov for efterfølgende afklaring eller uddybning (når du har arbejdet med konklusionerne fra processen), står jeg til rådighed.

Pris

Prisen afhænger helt af din virksomheds udgangspunkt, konkurrencesituation, kompleksitet, antal nøglemedarbejdere mv. Processen skræddersys derfor den enkelte virksomhed.

Det er en investering, der bliver tjent hjem på øget fokus, klare valg/fravalg, større drive i organisationen, et farvel til kostbare omveje og spildte ressourcer - og et støt stigende salg!

Next step

Tag fat i mig med det samme. Et uforpligtende opkald eller møde kan besvare eventuelle spørgsmål, du måtte have.

Kontakt mig